Eu comentei sobre isso no post que fiz sobre o pc, o CDI por sinal sempre tem um ou outro HD com "workaround" pra reconhecer HD, inclusive um dos meus samsungs tem esse problema. Smart é confiável, mas nem sempre...
Coloco aqui o HD que veio no meu, colocado direto no site da seagate:
Warranty Validation
End User
Serial Number
Seagate Part Number
Warranty Status
(*see details below) Options
(*see details below)
5QD4ADB8 9BL148-269 Component
(*see details below) Contact Place of Purchase
*Warranty Status & *Options
Component
The product you identified was sold as a system component. Please contact your place of purchase for service. Seagate sells many drives to direct OEM (Original Equipment Manufacturer) customers. These products are usually configured for the OEMs only, as components for their systems. You must contact your place of purchase for any warranty support on these drives.
If you purchased this unit directly from Seagate, please return to the previous page and verify your Seagate customer number, because the customer number you entered ( ) does not match our records.
Date Code Year: 2008
Date Code Week: 28
Date Code Day: 6
Build Date: Wednesday, January 16, 2008
Ou seja, tem "5 anos" de fabricação o HD.
Mas pode ver que apesar de discontinuado no mercado normal, ou com as mesmas datas de fabricação, já se diz que é um drive OEM, e eu vi que há vários ainda sendo vendidos por aí, "novo", "0 km", no RJ (vide boadica), ML, lojas online (BR / WORLD) e por ai vai ....
Ou seja, estaria sendo vendido um número desconhecido (casa de vários milhares) de "novos hds" posto a venda "seminovos", então se acontecesse essa situação como tu disse, seria crime contra o código de defesa do consumidor em qualquer lugar que for, e ai a coisa fica séria.
Obs.: pra ver a data de fabricação:
http://www.westernnetworks.com/tools/seagatedatecode.php e garantia
http://www.seagate.com/support/warranty-and-replacements/ depois em Check to see if your drive is under Warranty